Menú Dia a dia Allotjament Transport Feina Burocràcia Estudis Serveis Lleure Barris Anuncis Fotos 360º
Barris de Dublin
Com a tot arreu, a Dublin l'alegria va per barris. La primera classificació social és entre nord i sud amb el riu Liffey com a marca divisòria. Al llarg de la història aquestes dues zones s'han intercanviat el paper de rics i pobres, però des de fa ben bé dos segles, la situació ha quedat estancada i el sud es considera com la zona rica. En les àrees centrals de Dublin les diferències es perceben sobretot en els edificis i en els accents però amb el boom econòmic els estereotips s'han diluït i a més, hi ha molta gent que prové de zones rurals d'Irlanda i que són anomenats culchies; el cas invers, gent de Dublin que ha anat a viure a fora són els dulchies.
Així doncs la divisió social nord-sud és molt relativa i hi ha de tot, zones al sud del Liffey molt desafavorides i zones al nord que tenen molt bona reputació. Tot seguit trobaràs una llista dels barris més coneguts del  Nord  i del  Sud  de Dublin.

Els noms estan en anglès, gaèlic i català. Una queixa bastant habitual dels defensors del gaèlic és que els noms en aquesta llengua tenen un significat, que acostuma a ser la descripció d'un lloc; en canvi, la versió anglesa no vol dir absolutament res (a excepció dels noms d'origen o traduïts de l'anglès).
Artane Ballsbridge Ballyfermot Ballymun Beaumont Blanchardstown
Cabra Castleknock Clondalkin Clonsilla Clontarf Donnybrook
Drumcondra Dublin 1 Dublin 2 Dundrum Fairview Finglas
Glasnevin Harold's Cross IFSC Killester Marino Phibsboro
Ranelagh Rathmines Ringsend Sandyford Sandymount Santry
Smithfield Stoneybatter Swords Tallaght Temple Bar Terenure
Artane - Ard Aidhin - Puigaidan


    Dublin 5. Situat al nord i a mitja distància del centre. Es concentra bàsicament al voltant d’Artane Roundabout (cruïlla entre Malahide Road i Ardlea Road). És un barri residencial de classe mitjana, la majoria de carrers són iguals i hi predominen les cases adossades amb jardí, excepte a la zona sud de Malahide Road on hi ha uns cottages de planta baixa (foto) i en llocs on hi ha un continu de cases juntes. Les zones commercials es situen en punts concrets com Artane Castle (on hi ha un Tesco obert les 24 hores del dia) i en les cruïlles importants de Malahide Road.

La nit de Sant Valentí del 1981 la discoteca del barri anomenada Stardust va ser l'escenari d’un incendi que va causar 48 morts; d'aquest incident se'n va fer una pel·lícula i judicialment ha estat un cas polèmic que encara cueja per a saber si va ser provocat o no. També en aquest barri es van realitzar els primers enregistraments de la cantant Enya.

Autobusos: 20B, 27, 27B, 27N, 27X, 42A, 42B, 43 i 128
Vés a:    Dalt    Enya    Fotos
Ballsbridge - Droichead na Dothra - El Pont del Dodder


    Dublin 4. Situat al sud i relativament a prop del centre. El nom en anglès té l’origen en el pont que va construir i posseir el senyor Ball. És un barri de classe alta i on hi ha la majoria de les ambaixades (sobretot a Ailesbury Road). La dels Estats Units, situada a la confluència de Northumberland Road i Elgin Road, és la que més destaca.

Els seus carrers tenen arbres força grans i noms de marcat accent britànic: Anglesea, Pembroke, Merrion, Northumberland, etc. Les cases són senyorials amb un ampli jardí i parking. Normalment, la planta baixa o basement és per al servei. Si veus un anunci d’una habitació per llogar a Ballsbridge i està molt bé de preu, segurament serà en un habitatge del basement. La zona al voltant del pont és on hi ha els pubs i restaurants (foto); el pub més conegut és el Paddy Cullens.

Hi té la seu la Royal Dublin Society (RDS) que és una espècie de fira de mostres amb la fira dels cavalls com un dels esdeveniments més exclusius de la societat dublinesa i on la gent va a lluir-se; hi ha molta fèmina que va amb sabates de taló alt i camina com els cavalls de la fira. També hi ha l’Aviva Stadium (antigament i històrica anomenat Lansdowne Road) que després d’una total remodelació del vell i atrotinat estadi, torna a estar disponible i acollirà la final de l'Europa League el maig del 2011. En el Monopoly dublinès, els carrers de Ballsbridge són els més cars.

DART: Lansdowne Road i Sandymount.

Autobusos: 4, 4A, 5, 7, 7A, 7N, 8, 18, 27X, 45, 63 i 84
Vés a:    Dalt    Paddy Cullens    RDS    Fotos
Ballyfermot - Baile Formaid - Vilafèrmot


    Dublin 10. Situat a l'Oest just a tocar de la riba sud del riu Liffey i a una distància mitjana del centre. El barri es concentra al voltant de la cruïlla entre Ballyfermot Road i Kylemore Road. Les àrees residencials són força semblants a la majoria de barris de Dublin amb molts carrers sense sortida, cases adossades i jardí. El que marca la diferència és la part central de Ballyfermot Road on es fa evident que si Ballyfermot ha tingut en algun moment una època daurada, deuria ser fa molt de temps. S'hi respira un ambient anys cinquanta amb edificis comercials fets de formigó i molt atrotinats; a la foto s'hi pot veure el centre d'esbarjo que no deu haver canviat gaire des que el van construir.

Juntament amb Ballymun forma el duet Bally de la mala fama de Dublin, però en principi tampoc es veu una zona perillosa i els problemes socials es deuen més aviat a la falta planificació en temes de la vida diària. Això ha fet hi hagi més presència dels serveis de benestar social i que s’hi establissin diverses escoles religioses i convents que donen suport a la comunitat. Moltes marques automobilístiques tenen grans superfícies de mostra i venda a la zona sud cap a la banda de Naas Road.

Autobusos: 18, 51N, 76, 76A, 76B, 78, 78A, 79 i 79A
Vés a:    Dalt    Ballyfermot.ie    Fotos
Ballymun - Baile Munna - Vilamunna


    Dublin 11. Situat al nord, lluny del centre però molt a prop de l'aeroport. És l’altre integrant del duet Bally i considerat com el pitjor barri de Dublin. Els fets es remunten a mitjans dels 60 quan gent pobra i no tant pobra que vivia al centre de Dublin hi van ser obligatòriament reallotjats; uns perquè era inacceptable veure pobresa al centre i els altres perquè vivien en zones on s’hi havia de construir equipaments nous. Cal dir que encara avui hi ha gent que va en cotxe per Dublin i a vegades es troba que no li donen cap més alternativa que anar a Ballymun (foto dreta).

El barri era de nova construcció amb 7 blocs de pisos, cada bloc de 42 metres d’alçada, amb comoditats mai vistes a Irlanda (com la calefacció central) i amb els noms dels 7 herois nacionals de l’Aixecament de Pasqua. El problema fou que la gent pobra va continuar sent pobra i els no tan pobres es van convertir en pobres. La falta de serveis i transport públic va fer que es creés un gueto i que el barri es comencés a anomenar Bally-Moon o The Moon.

A partir del 1997 hi ha hagut un projecte de regeneració i 6 dels 7 blocs (coneguts com les Torres de Ballymun) han estat enderrocats. Darrerament a la zona al voltant de Ballymun Road s'hi han construït blocs nous de menys alçada, hotels i zones comercials, però malgrat les millores, quan hom s'allunya de la zona nova (que és un miratge, un guetto dins del guetto) se n'adona que Ballymun continua sent un barri problemàtic.

Nena, fes cas a la teva mare i no vagis a Ballymun.

Autobusos: 4, 4A, 13, 13A, 17A, 46X, 104 i 220

El futur Metro North tindrà parada a Ballymun.
Vés a:    Dalt    Regeneration    Ballymun Market    Fotos
Beaumont - Beaumont - Bellmunt


    Dublin 9. Situat al nord i a mitja distància del centre. Una de les coses per les quals és més conegut Beaumont és l’hospital homònim. Igual que el barri veí d'Artane, Beaumont és una zona residencial amb cases adossades gairebé idèntiques a tot arreu i amb carrers que semblen copiats els uns dels altres; zones residencials plenes de carrers sense sortida que van a parar a les vies principals que són: Beaumont Road, Skelly’s Lane i Kilmore Road.

El fet que la via principal (Skelly's Lane) vagi en direcció est-oest trenca els esquemes habituals de les rutes de Dublin Bus que són nord-sud i això fa que el barri no estigui ben comunicat.

Autobusos: 16, 16A, 20B, 42A, 42B i 104
Vés a:    Dalt    Hospital    Fotos
Blanchardstown - Baile Bhlainséir - Vilablanxard


    Dublin 15. Situat a l'oest i bastant lluny del centre. Quan es va aprovar la Llei de Llengües el 2003 que deia que tots els noms de llocs a l’Irlanda angloparlant havien de tenir dues versions, a Blanchardstown (“Blanch” pels amics) va sorgir un problema. L’origen del nom prové de la família francesa Blanchard que es va establir a la zona cap al segle XIII i és per això que no hi havia hagut mai cap nom en gaèlic. El problema es va resoldre per la via ràpida i es van inventar el nom Bhlainséir.

Pel que fa al barri, es podria considerar un poble independent de Dublin perquè no hi ha continuïtat urbana entre els dos nuclis. A banda del carrer principal (Main Street) on hi ha edificis d’entre una i dues plantes amb comerços a la planta baixa, la resta són cases amb jardí. També hi ha el centre comercial Blanchardstown Town Centre amb botigues petites, mitjanes i grans superfícies monotemàtiques. Hi té la seu un dels 4 Institutes of Technology de la zona de Dublin (ITB). Molt ben comunicat per carretera, al costat de l'M50 i de l’N3.

Un dels pubs més coneguts és The Bell, que els divendres a la nit i després de beure unes quantes pintes és considerat per molts com un edifici annex de l’empresa on treballen. L’empresa Xerox tenia 5 edificis a Ballycoolin i el pub The Bell n’era considerat el sisè.

DART: Blanchardstown-Castleknock Station i Coolmine Station.

Autobusos: 37, 37X, 38, 38A, 38B, 38C, 39, 39A, 39B, 39C, 39N, 39X, 70, 70A, 70B, 70N, 70X, 76, 76A, 76B, 220, 236, 237, 238, 239 i 270

URBUS: autobús que va de Castleknock a Swords passant per Blanchardstown i l'aeroport. Per a saber per on circula ara mateix clica aquí.

El futur Metro West tindrà parada a Blanchardstown.
Vés a:    Dalt    Shopping Centre    ITB    URBUS    Fotos
Cabra - An Chabrach - Terrapobra


    Dublin 7. Situat al nord-oest i relativament a prop del centre. Aquest barri es concentra al voltant de Cabra Road i es podria dividir en dues zones. A Cabra Road i a la zona per sota de Cabra Road hi ha cases força grans construïdes amb maó vermell, parking o jardí exterior (banda carrer) i jardí a la banda interior. Per sobre de Cabra Road (al voltant de Fassaugh Avenue) les cases ja són més modestes i petites.

Hi ha dues zones comercials, una a la confluència de Cabra Road amb Navan Road i l’altra a Cabra Road en el tram més proper a Phibsboro. La zona més ben comunicada del barri és Cabra Road, que és per on passen tots els autobusos que van cap al nord-est.

DART: Broombridge Station.

Autobusos: 38, 38A, 38B, 38C, 39, 39A, 39B, 39C, 70, 70A, 120, 121 i 122

La futura línia D del Luas passarà per Cabra.
Vés a:    Dalt    Cabra History    Fotos
Castleknock - Caisleán Cnucha - Castellmunt


    Dublin 15. Situat a l'oest. Es podria considerar el barri germà de Blanchardstown, per proximitat i fisonomia. Aquí tot són cases amb jardí, tot molt verd amb grans extensions de gespa com Laurel Lodge, arbres a tots els carrers i llargues avingudes com Auburn Avenue (foto). Les zones comercials estan concentrades en llocs molt específics com el tram central de Castleknock Road.

Una part de la població són dublinesos del nucli urbà cercant grans àrees verdes però amb un accés a Dublin relativament ràpid a través del Phoenix Park. També hi ha molts residents del barri que treballen en multinacionals situades en business parks de la zona com el de Ballycoolin.

Al límit amb Blanchardstown hi passa el Royal Canal i hi ha un embarcador on es poden agafar petits vaixells que fan recorreguts turístics. Queda al costat de l'estació del ferrocarril.

DART: Blanchardstown-Castleknock Station.

Autobusos: 37, 37X, 38, 38A, 39, 39N, 70N i 237

URBUS: autobús que va de Castleknock a Swords passant per l'aeroport. Per saber per on circula ara mateix clica aquí.
Vés a:    Dalt    URBUS    Fotos
Clondalkin - Cluain Dolcáin - El Prat d'en Dòclan


    Dublin 22. Situat a l’oest i molt lluny del centre. És un barri força extens i hi ha tot tipus de zones que per diverses raons, notícies o llegendes urbanes, fan que el nom de Clondalkin no tingui una bona imatge.

El Clondalkin de tota la vida es concentra al voltant de la torre celta molt ben conservada (foto) situada a Tower Road. El nucli urbà al voltant de Main Street el formen cases de planta baixa i normalment un pis que li donen un aire de petit poble rural. Hi ha un centre comercial anoment The Mill, una zona de restaurants, la majoria dels quals són de temàtica oriental i una zona de botigues de planta baixa passada la torre.

A la resta del barri hi ha zones residencials de carrers sense sortida, cases adossades amb jardí i grans extensions de gespa. Si bé està ben comunicat per carretera al costat de l'M50, per anar al centre de Dublin en autobús en hora punta es pot tardar com a mínim una hora.

Irish Rail: Clondalkin Station.

Luas: Red Cow (queda a un dels extrems del barri).

Autobusos: 51, 51B, 51C, 51D, 51X, 51N, 68, 69, 69N, 76, 76A, 76B i 210

Flybus: autobús que va de Tallaght a l'aeroport passant per Clondalkin i Lucan.

El futur Metro West tindrà parada a Clondalkin.
Vés a:    Dalt    Flybus    Fotos
Clonsilla - Cluain Saileach - El Prat del Salze


    Dublin 15. Situat a l’oest de Dublin i molt allunyat del centre. Fins no fa gaires anys Clonsilla era un petit nucli de població a l'oest de Dublin però amb el boom del Celtic Tiger s'ha desenvolupat cap al nord i ha passat a ser un barri totalment residencial de cases amb jardí i on molts dels residents treballen als business parks de la zona (Ballycoolin i Mulhuddart) o al Blanchardstown Town Centre que queda al costat. Del vell Clonsilla queden les cases situades a la cruïlla entre Clonsilla Road i Shelerin Road que és on hi ha les botigues i el pub Clonsilla Inn.

La trama urbana la formen carrers que surten de les vies principals com Huntstown Way, Blakestown Road, Blanchardstown Road, Clonsilla Road i Shelerin Road que es van bifurcant creant un laberint ple de carrers sense sortida (cul de sac) on no és gaire difícil perdre's. Una cosa que fa bastanta ràbia de les noves urbanitzacions de Clonsilla és que només es pot entrar per un lloc; així doncs pots estar caminant per una de les vies principals, tenir la casa a on vols anar a 3 metres però haver de fer més d'un quilòmetre per arribar-hi. Com les cases de la foto que tenen una paret separant la urbanització del carrer. Està ben comunicat per carretera a través de l’N3 i fàcil accés a l’N4.

Al sud del barri i passat el Royal Canal hi ha un complex per a actes socials de 5 estrelles amb camp de golf on s'han casat diversos famosos, el Luttrellstown Castle.

DART: Clonsilla Station.

Autobusos: 39, 39A, 39C, 39N, 70N, 76, 76A, 76B, 239 i 220
Vés a:    Dalt    Fotos
Clontarf - Cluain Tarbh - El Prat del Brau


    Dublin 3. Situat a l’est i relativament a prop del centre. La seva ubicació just davant de l’estuari del riu Tolka li dóna un aire marítim molt accentuat (sobretot amb la marea alta). Entre les cases i la línia de la costa hi ha un parc amb molta gespa per on la gent passeja, fa footing o va en bicicleta. És una zona de molta activitat social amb diversos clubs d'esports i societats (club nàutic, cricket, GAA, golf, hockey, rugby, tennis, etc.).

La trama urbana consisteix en carrers que fan baixada i que van a parar a Clontarf Road (front marítim) o als altres carrers principals: Castle Avenue, Verrion Avenue i Seafield Road. És un barri residencial amb cases de maó vermell amb jardí, urbanitzacions amb porta d'entrada reixada i també hi ha blocs d’apartaments de poca alçada i d’estil continental.

El Divendres Sant del 1014 hi hagué dos grups de persones (els irlandesos i els danesos) que es van trobar que els havien venut un pack turístic al mateix lloc. Hi va haver tal repartiment d’hòsties, que fins i tot el guanyador, el mític Brian Boru, va morir en la batalla.

DART: Clontarf Road i Killester.

Autobusos: 29A, 32, 32A, 32B, 42A, 104 i 130
Vés a:    Dalt    Clontarf online    Fotos
Donnybrook - Domhnach Broc - Església de Sant Broc


    Dublin 4. Situat al sud i relativament a prop del centre. Es concentra bàsicament al voltant de Donnybrook Road que és la zona on hi ha botigues, pubs i el Donnybrook Fair, establiment comercial de delicatessen i restaurant que agafa el nom d'una antiga fira que es va celebrar fins al 1855 al mateix lloc i que acabava sempre amb baralles de gent en estat ebri. D'aquest fet sorgí una paraula en argot dublinès, a donnybrook, que significa gent borratxa barallant-se.

El barri és força semblant a les zones veïnes amb cases de maó vermell i jardí normalment interior. Entre Donnybrook i Ballsbridge hi ha el Herbert Park que segueix el curs del riu Dodder. Molts residents són estudiants de la University College Dublin (UCD) que queda una mica més al sud. Al sud del riu hi ha una gran cotxera de Dublin Bus.

És un bastió del rugbi a l’àrea de Dublin amb l’equip professional del Leinster jugant els seus partits com a local al Donnybrook Stadium.

Autobusos: 7B, 7D, 32X, 39B, 41X, 46A, 46B, 46C, 46D, 46E, 46X, 47, 63, 77X, 84, 84X, 116, 118, 145 i 746
Vés a:    Dalt    Donnybrook Fair actual    Donnybrook Fair antic    Fotos
Drumcondra - Droim Conrach - La Cresta d'en Conrad


    Dublin 9 i part de l'11. Juntament amb la part sud de Glasnevin, Drumcondra és considerat un dels millors barris de la part nord de Dublin (sobretot la zona al voltant de Griffith Avenue).

Hi ha dues vies principals, Drumcondra Road (foto) i Botanic Road-Saint Mobhi Road, que transcorren paral·leles en direcció nord-sud. Entremig hi ha carrers totalment residencials de cases de maó vermell i molt tranquils. En algunes parts de la vorera est de Drumcondra Road (sobretot en el tram entre l'estació de tren i Griffith Avenue) i en diverses cruïlles del barri, hi ha establiments comercials a la planta baixa dels edificis. Passat el riu Tolka i en direcció nord hi ha un fort pendent; d’aquí ve el nom de Cresta.

En aquest barri hi ha el Croke Park, l'estadi amb més capacitat d'Irlanda (82.300 espectadors) i propietat de la Gaelic Athletics Association (GAA). Només s'hi juga futbol gaèlic i hurling però durant la construcció del nou Lansdowne Road també s'hi han jugat altres esports com el futbol i el rugby. A l'estiu s'hi fan concerts de grups que van tenir el seu moment de glòria fa uns anys i que atrauen majoritàriament la secció femenina de les famílies (de totes les edats i amb barret de cowboy de color rosa).

DART: Drumcondra Station.

Autobusos: 3, 11, 11A, 11B, 13, 13A, 16, 16A, 33, 33N, 33X, 40A, 40D, 40N, 41, 41B, 41C, 41N, 41X, 46X i 746

El futur Metro North tindrà parada a Drumcondra.
Vés a:    Dalt    Croke Park    Fotos
Dublin 1 - Baile Átha Cliath 1 - Dublin 1


    És la part nord del centre. Hi ha O’Connell Street que és el Carrer de Dublin amb edificis simbòlics com la General Post Office, més conegut com a GPO i que fou el lloc on es va iniciar l'aixecament de Pasqua de 1916. Gairebé davant del GPO hi ha l'Spire (anomenat popularment spike), que és una punxa metàl·lica de 121 metres d'alçada i que simbolitza el nou Dublin. Fins el 8 de març del 1966 al mateix lloc hi havia el pilar de Nelson que va ser volat per l'IRA a la 1.27am.

Hi ha un gran eix comercial al voltant de Henry Street i Earl Street North - Talbot Street, tant de botigues a peu de carrer com de centres comercials de diverses plantes. Henry Street, que és per a vianants en tota la seva llargada, té bastant més de nivell que Earl Street North (per a vianants) i Talbot Street, que resta obert al trànsit.

Parnell Street és conegut popularment com a Chinatown per la gran quantitat de restaurants i botigues xineses que hi ha. Les zones d’habitatges es concentren a l'àrea exterior del quadrat format pels carrers Gardiner, Parnell, Jervis i el riu Liffey, si bé dins d’aquesta zona hi ha complexos residencials com els de Bachelor’s Walk (a tocar del Liffey). Al voltant de Mountjoy Square (foto) i a la mateixa plaça hi abunden els edificis d’estil georgià, alguns en molt bon estat i d'altres que els faria falta una restauració a fons.

Tenint en compte que una gran part dels autobusos passen per O’Connell, Dublin 1 està molt ben comunicat, també amb el DART, el Luas i trens de llarg recorregut. Les àrees més desaconsellades són les de Summerhill i East Wall.
Vés a:    Dalt    The Spire    Nelson's Pillar    Fotos
Dublin 2 - Baile Átha Cliath 2 - Dublin 2


    És la part sud del centre. És una zona molt freqüentada però poc habitada. Les vies principals són els carrers Dame, George, Aungier, Nassau i Pearse. El gran rectangle que forma el Trinity College fa que la gestió del trànsit sigui molt difícil a causa dels colls d’ampolla. Per solucionar aquest problema s’ha creat la College Green Gate, que en hora punta només permet el pas d’autobusos i taxis per College Green.

Al carrer Grafton hi ha les botigues més conegudes i que formen part de cadenes nacionals i/o internacionals (Brown Thomas, Marks & Spencer, etc.). En canvi, als carrers de la rodalia les botigues són més petites i molt més especialitzades en un sol tipus de producte. A Dublin 2 també hi ha la seu del Parlament (Dáil) així com diversos ministeris.

Hi ha tres places d’estil georgià que per ordre de superfície total són: Saint Stephen’s Green, Merrion Square i Fitzwilliam Square (foto); en les dues primeres el jardí interior és de lliure accés però no a Fitzwilliam. En aquestes places la majoria d’edificis estan ocupats per bufets d’advocats o altres professionals liberals i agències de selecció.

Les zones habitades del barri es concentren a Aungier Street i entre Pearse Street i el riu Liffey. Durant els darrers anys s’han construït molts blocs d’apartaments a Grand Canal Dock (al límit amb Dublin 4) on fins fa poc no hi havia absolutament res.

Igual que a Dublin 1, Dublin 2 està molt ben comunicat mitjançant tot tipus de transport públic.
Vés a:    Dalt    Fotos
Dundrum - Dún Droma - El Fort de la Cresta


    Dublin 14 i 16. Situat al sud i a una distància mitjana del centre. Una de les coses més conegudes de Dundrum és el seu nou centre comercial (a Balally), que és un dels més grans d’Irlanda i que ja va reemplaçar el vell, que havia estat un dels primers a construir-se al país i que al costat del nou es veu molt atrotinat. Un altre dels nous símbols de Dundrum és el pont del Luas d'estil Calatrava i dedicat a William Dargan, un dels pioners en la construcció del ferrocarril a Irlanda. Amb l'entrada en funcionament de la línia verda del Luas l’accés al centre de Dublin en transport públic va millorar molt i l'obertura del Dundrum Bypass evita haver de travessar el barri pel Main Street, molt més estret i amb molta activitat comercial.

El centre del barri és conegut com a Dundrum Village que és travessat pel Main Street on hi ha una zona de cases d'un pis d'alçada, juntes i establiments comercials a la planta baixa. La resta del barri és molt residencial i la majoria de cases tenen jardí. La trama urbana és laberíntica i només alguns carrers van a parar a les vies principals que són: Ballinteer Road, Sandyford Road, Kilmacud Road i Barton Road. A la zona de Balally hi ha blocs d'apartaments d'entre 5 i 7 pisos d'alçada.

Luas: Dundrum i Balally.

Autobusos: 14, 14A, 17, 44, 44B, 48A, 48N, 75 i 116
Vés a:    Dalt    Shopping Centre    Dundrum.com    Fotos
Fairview - Fionnradharc - Bonavista


    Dublin 3. Situat a l’est i relativament a prop del centre. És un barri poc extens i molt compacte, encaixonat entre Marino, el riu Tolka i Fairview Park. Les cases són més aviat petites, de com a molt un pis d’alçada (més les golfes) i a la banda carrer no tenen jardí. El centre neuràlgic és a la confluència de Fairview Strand i Fairview Park (foto), que és on hi ha les botigues, els pubs i les parades d'autobús.

Entre el barri i l’estuari del riu Tolka hi ha el Fairview Park que és una extensa zona verda on la gent practica tot tipus d’activitats esportives, principalment hurling i futbol gaèlic. La construcció de l'Annesley Bridge a finals del segle XVIII per a millorar les comunicacions amb el nord-est, ha permès que Fairview hagi estat sempre una àrea molt ben comunicada amb el centre de Dublin i hi passen molts autobusos.

DART: Clontarf Road.

Autobusos: 20B, 27, 27B, 27X, 29A, 29N, 31, 31B, 31N, 32, 32A, 32B, 32X, 42, 42A, 42B, 42N, 43, 123, 128 i 130
Vés a:    Dalt    Fotos
Finglas - Fionnghlas - Rieraclara


    Dublin 11. Situat al nord-oest i lluny del centre (però bastant directe). El nom Finglas té mala fama però per entendre bé la zona cal dividir-la en dues parts: Finglas Village i Finglas South i West. Finglas Village és el nucli de població de tota la vida situat al voltant de Seamus Ennis Road on hi ha botigues, un centre comercial i l’oficina de correus; és com un poble i al centre les cases no tenen jardí, és molt urbà però quan hom s'allunya una mica del village ja es veu més verd. Malgrat que no és un barri molt afavorit, no té problemes de tipus social però arrossega la mala imatge d’altres parts de Finglas. La majoria de cases són modestes, amb una planta d’alçada i jardins amb herbes, més que gespa.

A Finglas South les cases estan en prats semiurbanitzats i s’hi poden veure cavalls pasturant. Les comunicacions en transport públic no són molt bones i bàsicament els 40s són la millor alternativa. Hi ha un Tesco força gran a la zona de Clearwater (traducció de Fionnghlas a l'anglès). Per Nadal es celebra una competició oficiosa per veure qui és el veí que posa més parafernàlia nadalenca lumínica a la seva façana.

La pitjor part de Finglas és Finglas West, on es repeteixen els mateixos problemes de Ballymun: pocs serveis públics, reallotjament forçat de gent pobra que vivia al centre de Dublin i carrers amb noms d’herois nacionals (potser per intentar dissimular). Finglas West és un barri que sol sortir a les notícies per temes de drogues.

Autobusos: 17A, 40, 40A, 40D, 40N, 83, 88N, 104, 140 i 220

El futur Metro West tindrà parada al nord de Finglas.

La futura línia D del Luas està previst que arribi a Finglas.
Vés a:    Dalt    Fotos
Glasnevin - Glas Naíon - La Riera dels Infants


    Dublin 11 i part del 9. Situat al nord i a una distància entre mitjana i llunyana del centre (depèn de la zona). És un barri força extens i socialment s’ha de dividir en dues àrees. La part més propera a Drumcondra i a Griffith Avenue és una de les millors adreces del nord de Dublin. La majoria de cases són grans i amb jardí en ambdues bandes, s’hi respira un ambient molt familiar i amb poc trànsit. Les botigues hi són escasses i estan molt localitzades. Com a nota curiosa, en els aproximadament 4 km que longitud de Griffith Avenue no hi ha cap establiment comercial.

L’altra zona és Glasnevin North, que queda per sobre de Griffith Avenue; a la part més propera a Finglas les cases són més modestes, unifamiliars o adossades i amb jardí o parking. I a la zona al voltant de Glasnevin Avenue hi ha un continu de cases adossades que són exactament iguals: planta baixa amb paret de maó vermell i primer pis de color blanc grisós. Però en general l’àrea és bastant millor que els barris veïns de Finglas, Ballymun i Poppintree. A banda de famílies tradicionals també hi viuen molts estudiants de la Dublin City University (DCU), que queda a l’est.

A la part sud del barri hi ha el jardí botànic i el cementiri Prospect, que amb els seus difunts il·lustres és considerat el centre mort de Dublin. La seu del servei meteorològic irlandès té la seu a Glasnevin (en un edifici semipiramidal).

Autobusos: 4, 4A, 13, 13A, 17A, 19, 40, 40A, 40D, 83 i 140

El futur Metro North tindrà parada a Glasnevin (a prop de la DCU).
Vés a:    Dalt    Botanic Gardens    Glasnevin Cemetery    Fotos
Harold's Cross - Crois Araild - La Creu d'en Harold


    Dublin 6W. Situat al sud i relativament a prop del centre. L’àrea queda delimitada aproximadament al voltant del perímetre format per Harold’s Cross Road, Kimmage Road Lower i Terenure Road East. A banda de la part central de Harold’s Cross Road, on hi ha edificis amb establiments comercials, la resta del barri són cases amb jardí.

La zona disposa d’un canòdrom on s’hi poden fer apostes i actes socials (hi ha bar i restaurant). A Kenilworth Square, que queda al costat de Harold's Cross però que pertany a Rathgar, hi ha un immens tapís de gespa on els alumnes del Saint Mary's College hi poden practicar tot tipus d'esports, principalment rugby.

Històricament ha estat una àrea amb molins aprofitant el curs d’aigua del riu Poddle, que a partir de Harold’s Cross esdevé artificialment subterrani fins a la seva confluènia amb el Liffey a l’alçada d’Eustace Street (visible amb marea baixa).

Autobusos: 15N, 16, 16A, 18, 19A, 49, 49A, 54A, 54N i 83
Vés a:    Dalt    Harold's Cross.org    Canòdrom    Fotos
IFSC - IFSC - CISF


    Dublin 1. Són les sigles d’International Financial Services Centre. Situat just al nord del riu Liffey i a tocar del centre. Símbol del boom econòmic que hi hagué a Irlanda a partir de la segona meitat dels noranta i fins al començament de la crisi a mitjan 2008. Antigament era una zona de molls i drassanes però abans de la construcció de l’IFSC no s'hi feia cap activitat.

Hi ha edificis d’oficines, la majoria ocupades per grans bancs internacionals que van establir-se a Irlanda aprofitant un sistema fiscal molt favorable. Al nord del centre financer hi ha l’àrea residencial on hi viuen principalment treballadors de l’IFSC. Són blocs d’apartaments de molts pisos d’alçada, d’un estil molt diferent al de Dublin i amb zones d’aigua per mantenir el record dels antics molls. Els establiments comercials es concentren al voltant de Mayor Street Lower.

El desembre del 2009 va entar en funcionament l'extensió de la línia vermella del Luas que travessa el barri i arriba fins a The Point Depot (sala de concerts actualment anomenada The o2). Això ha fet que l'àrea edificada creixés cap a l’est, sobretot a Spencer Dock i en menor mesura a la zona de North Wall.

DART: Connolly Station i Docklands.

Luas: Connolly Station, George’s Dock i Mayor Square.

Autobusos: 90, 151 i tots els que passen per Fairview (a excepció del 123).
Vés a:    Dalt    ifsc.ie    Ely Bar & Brasserie    The Harbourmaster    Fotos
Killester - Cill Easra - Església d'Esra


    Dublin 3 i 5. Situat al nord-est i a mitja distància del centre. Barri residencial situat entre Collins Avenue East, Malahide Road, Howth Road i Brookwood Avenue. La part de Collins Avenue és la més urbana i les cases només tenen jardí interior (que acostuma a ser estret però molt llarg). La resta del barri són cases unifamiliars amb jardí. Les zones comercials estan molt localitzades, principalment a Collins Avenue i a Howth Road.

DART: Killester.

Autobusos: 27, 27B, 29A, 31, 31B, 32, 32A, 32B, 42, 42A, 42B, 43, 104 i 128
Vés a:    Dalt    Fotos
Marino - Marino - Marí


    Dublin 3. És el barri germà de Fairview amb zones que no se sap ben bé si és Marino o Fairview. El seu origen es remunta al segle XVIII quan el promotor i mecenes James Caulfeild va decidir recrear el que havia vist en els seus viatges per la península itàlica. D’aquella època en queda el Casino (foto), d’estil toscà, que no és un lloc per a jugar a la ruleta russa o al póker sinó una casa petita en italià. L'interior només es pot veure a través de visites guiades i no es poden fer fotos.

Una altra característica curiosa de Marino són les seves places i carrers simètrics; hi ha dues places circulars i d’una d’elles surten 4 carrers (formant una creu) que van a parar a quatre places de forma ovalada i gespa a la zona central. Moltes cases són de formigó (una raresa a Irlanda) i a excepció de les places circulars o ovalades, la resta no tenen jardí exterior. Bona part del barri va ser construït per treballadors alemanys, fet que va ocasionar encesos debats al parlament irlandès (Dáil) cap al 1925.

DART: Clontarf Road.

Autobusos: 123 i paren a prop el 20B, 27, 27B, 27X, 29A, 29N, 31, 31B, 31N, 32, 32A, 32B, 32X, 42, 42A, 42B, 42N, 43, 128 i 130
Vés a:    Dalt    Casino    Sessió Dáil    Fotos
Phibsboro - Baile Phib - Vilafib


    Dublin 7. Situat al nord i molt a prop del centre. Phibsborough o Phibsboro (Phibs, pels amics) es podria definir com un barri popular en tots els sentits. La majoria de cases són de maó vermell i el jardí és interior. El centre neuràlgic és el Doyle’s corner (foto) que agafa el nom del pub que hi ha en una de les cantonades de la cruïlla entre Phibsboro-Prospect Road i North Circular Road (NCR pels amics).

La zona comercial es concentra a Prospect Road amb un continu de botigues i restaurants (fish and chips i menjar asiàtic) de planta baixa i un gran supermercat. Just darrere del centre comercial hi ha un estadi de futbol, el Dalymount Park, on els equips de la lliga irlandesa solen jugar la fase prèvia de la Champions League amb més pena que glòria.

El Mater Hospital ocupa una àmplia zona del barri i just a l'exterior d'una de les entrades per NCR es poden veure pacients que surten a fumar al carrer amb batí i el pal del sèrum. També hi ha la presó Mountjoy, amb el seu tancament definitiu en projecte (té moltes semblances amb la presó Model de Barcelona).

Autobusos: 4, 4A, 19, 19A, 38, 38A, 38B, 38C, 39N, 39X, 40N, 46A, 70B, 70X, 83, 120, 121, 122 i 140

El futur Metro North tindrà parada a prop de Phibsboro (Mater Hospital).

La futura línia D del Luas tindrà parada a Phibsboro.
Vés a:    Dalt    Mater    Dalymount Park    Fotos
Ranelagh - Raghnallach - Vilareinals


    Dublin 6. Situat al sud i a prop del centre. No arriba al nivell de Ballsbridge però es considera un bon barri.

A la confluència entre Ranelagh Road i Charleston Road s’hi forma una plaça on hi ha botigues, una parada de taxis i restaurants de menjar per emportar que tenen continuitat a Ranelagh Road on hi ha principalment petits cafès amb tendals de colors diferents. En aquesta zona les cases són de maó vermell, estan juntes i només tenen jardí a la part interior.

La resta del barri es podria dividir en dues àrees: la més propera a Grand Canal, on hi ha cases grans amb jardi, carrers rectes i arbres alts i frondosos, i la zona sud, amb carrers més estrets sense arbres al carrer però sí als jardins i ambient molt més rural i reservat. Hi ha dues places típiques de Dublin 6 amb una part central amb gespa, Mountpleasant i Dartmouth Square.

Luas: Ranelagh.

Autobusos: 11, 11A, 11B, 18, 44, 44N i 48A
Vés a:    Dalt    Ranelagh Village    Dillon Garden    Fotos
Rathmines - Ráth Maonais - Fort-rodó d'en Maones


    Dublin 6. Situat al sud i a prop del centre, d'on s'hi arriba travessant el Grand Canal pel Portobello Bridge. Antigament aquest pont era estret i tenia un fort pendent (forma de U inversa) i això va provocar un greu accident el 1861 quan un autobús tirat per cavalls va caure al canal provocant 6 morts. A partir de llavors i durant un cert temps quan l'autobús passava pel pont, la gent havia de baixar, creuar el pont a peu i tornar a pujar. D'aquesta notícia van començar a sorgir històries que deien que l'accident l'havia provocat una llum que representava l'esperit d'un antic guarda de la comporta del canal propera al pont com a venjança per haver-lo acomiadat per anar sempre begut.

És un barri molt heterogeni amb gent de tot tipus i condició. Dir que vius a Rathmines queda molt fashion. La via principal és Rathmines Road que es divideix entre Lower i Upper. A Lower hi ha molta activitat comercial amb botigues, restaurants i un centre comercial (Swan Centre). També hi ha la torre del rellotge que marca el pas del temps al barri. En canvi, Upper Rathmines Road és residencial amb edificis que tenen diversos habitatges i un jardí força descuidat (segurament perquè no tenen un propietari únic). Fora de les vies principals les cases són força grans, tenen jardí i hi ha places molt ben cuidades com Belgrave Square.

Autobusos: 14, 14A, 15, 15A, 15B, 15E, 15F, 15N, 18, 49N, 65, 65B, 74, 74A, 83, 128 i 142
Vés a:    Dalt    Swan Centre    Fotos
Ringsend - An Rinn - La Punta


    Dublin 4. Situat a l’est i relativament a prop del centre, encara que històricament i fins fa poc la seva situació geogràfica li ha donat un aire de cert aïllament i fa la sensació de ser un poble més que a Dublin. Com el seu nom indica, l'àrea està situada a la punta (est), just on el Liffey desemboca a la badia de Dublin. Està envoltat d’aigua, al nord pel Liffey i a l’oest pel Dodder que desemboca al Liffey en el vèrtex nord-oest del barri.

Antigament havia estat una zona de pescadors però aquesta activitat s’ha perdut a causa de la reconversió del port de Dublin cap a un vessant més comercial i de transport. A l’est de Ringsend i en terrenys guanyats al mar hi ha diverses centrals elèctriques, la més coneguda és la Poolbeg Station amb les seves dues torres gegantines que dominen l’skyline costaner de Dublin.

El barri es concentra al voltant de Ringsend Park i el tipus de construcció més habitual són les cases de maó color ocre d'un pis d'alçada i els complexos d'apartaments més moderns com Fisherman’s Wharf. La majoria de comerços es concentren a la confluència de Bridge i Thorncastle Street així com a Irishtown Road. Hi ha el canòdrom de Shelbourne Park on s’hi poden fer apostes i actes socials.

Amb el desenvolupament immobiliari de Grand Canal Dock la via d’accés a Ringsend ha millorat molt i ara ja hi ha una continuïtat urbana, a diferència de fa uns anys que només hi havia terrenys erms i zones industrials abandonades; semblava que anar a Ringsend era anar a la fi del món.

Just al sud i a tocar de Ringsend hi ha Irishtown, que fou fundat cap a mitjan segle XV per habitants de Dublin que van ser expulsats perquè parlaven gaèlic i eren un perill per a l'hegemonia de l'anglès a la ciutat. El fet d'expulsar gent del centre de Dublin ha estat habitual al llarg de la història i els darrers són els que van anar cap a Ballymun a mitjans seixanta del segle XX.

Autobusos: 1, 2, 3 i a Grand Canal Dock (a tocar de Ringsend) 50, 56, 56A, 77, 77A i 84N
Vés a:    Dalt    Info Ringsend    Canòdrom    Fotos
Sandyford - Áth an Ghainimh - Fortsorrenc


    Dublin 18. Situat al sud i bastant lluny del centre. Pertany al municipi de Dún Laoghaire però té codi postal de Dublin.

Des del 1977 Sandyford és sinònim de polígon industrial (o de negocis) car és un dels polígons més grans d'Irlanda amb multinacionals com Microsoft i Vodafone; un model que ha estat seguit arreu de Dublin on els business parks han proliferat com bolets. Per als qui vulguin comprar un cotxe hi ha el Sandyford Motor Park on moltes marques automobilístiques hi tenen grans zones d'exposició i venda. Els amants de l'esquí hi trobaran l'ski centre, una "pista" d'esquí que roman oberta tot l'any independentment del temps que faci i que és tan llarga que no te l'acabes.

A nivell residencial i comercial l'àrea més desenvolupada és la de Beacon amb edificis de fins a quinze plantes (que es veuran superades en el futur) i on de moment hi ha molta tranquilitat i on el cap de setmana es veu molt poca gent pels carrers. També hi ha la zona residencial al voltant de Sandyford Road amb cases típiques de Dublin amb jardí.

L'arribada de la línia verda del Luas el 2004, on fins a l'entrada en servei de l'extensió cap a Cherrywood (octubre del 2010) hi havia la darrera parada, va escurçar molt la distància amb el centre de Dublin. Hi ha una cotxera del Luas i uns dipòsits-reserva d'aigua immensos. Molt ben comunicat al costat de l'M50.

Luas: Stillorgan i Sandyford.

Autobusos: 5, 44, 44B, 44N, 46B, 47, 114 i 116
Vés a:    Dalt    Info Sandyford    Ski Centre    Imaginosity    Fotos
Sandymount - Dumhach Thrá - Montsorrenc


    Dublin 4. Situat al sud-est i relativament a prop del centre. El factor més característic del barri és la seva platja de sorra blanca, que canvia d’amplària segons el nivell de la marea. Tenint en compte que la badia de Dublin és molt plana, amb la marea baixa hi ha una gran extensió de sorra mullada. La marea puja bastant ràpid perquè hi ha molt poc desnivell i això fa que sigui impossible nedar-hi.

L’àrea queda delimitada pel mar i el DART. Les vies principals són Sandymount Road i Strand Road (que segueix la línia de la costa). La zona és totalment residencial amb cases grans amb jardí i complexos privats amb cases al mig del bosc. La zona amb establiments comercials està situada al principi de Sandynount Road a la confluència amb Seafort Avenue. Hi ha diversos camps de joc, en un dels quals s’hi practica l’hoquei herba (esport no molt habitual a Irlanda).

Antigament hi havia balnearis de força renom dels quals només queda una espècie de quadrat fet de formigó on s'hi pot accedir amb la marea baixa. Encara es conserva una Martello Tower, que són petites torres circulars construïdes al segle XIX per defensar Irlanda d’una possible invasió napoleònica (com els milions de búnkers/bolets albanesos però més bonics i en menor quantitat). El que passa és que hi van voler construir un restaurant afegint un annex al cantó mar que queda molt lleig, amb l'agreujant que el restaurant no va arribar a obrir mai.

DART: Sandymount i Sidney Parade.

Autobusos: 2, 3 i 18
Vés a:    Dalt    Info Sandymount    News4    Fotos
Santry - Seantrabh - Vilavella


    Dublin 9. Situat al nord i lluny del centre però a prop de l’aeroport. El barri es concentra al voltant de Swords Road i la principal àrea de botigues és l’Omni Park, que és un centre comercial força semblant a Diagonal Mar però més petit i que per dins està millor del que pot semblar des de fora. La resta és tot residencial amb les típiques cases de Dublin: adossades, jardí o parking exterior i jardí interior, la façana de color blanc/grisós i la teulada rectangular de quatre vessants. Molts residents són estudiants de la Dublin City University (DCU) que el prefereixen abans que Ballymun però que cerquen millors preus que Glasnevin.

Molt ben comunicada per carretera i autopista (M1 cap a Belfast) i boca nord del Port Tunnel que va de Santry fins al port i és de peatge.

Autobusos: 16, 16A, 17A, 33, 33N, 41, 41B, 41C, 41N, 46X, 104 i 746
Vés a:    Dalt    Omni Park    Fotos
Smithfield - Margadh na Feirme - El Mercat de la Granja


    Dublin 7. Situat a l’oest i molt a prop del centre. Històricament ha estat una àrea de mercats, tant de fruites i verdures, com de peix (enderrocat) i bestiar.

A les darreries dels noranta es va endegar un pla de rejoveniment de la zona amb la construcció de blocs d’apartaments d’alta qualitat, instal·lació de fanals de disseny i la restauració i neteja, una per una, de les més de 400.000 llambordes d’Smithfield Plaza. La intenció era canviar totalment la imatge el barri i modernitzar-lo.

Els resultats són desiguals; si bé la part nova es veu molt moderna i neta, alguns problemes del vell Smithfield continuen a l’ordre del dia, com per exemple el grup de vagabunds que s’emborratxen cada tarda al bosquet que hi ha a tocar de la parada del Luas i els edificis degradats com la zona del pub The Cobblestone, alguns en estat de ruïna.

La majoria de locals comercials de la part superior estan llogats (un hotel, un gimnàs, un supermercat de productes de qualitat, un pub) però a la part de baix continuen buits (a excepció d'una casa d'apostes).

A l’antiga destil·leria Jameson ara hi ha un museu dedicat a aquesta marca de whiskey, amb una gran xemeneia adequada per poder pujar fins a dalt i tenir una vista panoràmica de Dublin. Al voltant de Nadal hi muntaven una pista de gel coneguda com a Smithfield on Ice però ara ho munten a l'Arnotts i a l'RDS.

I cada primer diumenge de mes, per mantenir viu l’ambient de mercat d’altres temps, s’hi celebra una fira de cavalls amb defensors i detractors aferrissats. Les raons dels detractors són les condicions físiques d’alguns cavalls, la falta d’higiene, els cavalls que es descontrolen, la gent que compra un cavall i l’abandona per qualsevol prat de Dublin i la brutícia que queda sobre les llambordes malgrat els infructuosos esforços del sevei de neteja.

Luas: Smithfield.

Autobusos: a Upper Ormond Quay – 25, 25A, 26, 66, 66A, 66B, 67, 67A, 83, 90, 92 i 151
Vés a:    Dalt    Jameson Distillery    The Cobblestone    Fotos
Stoneybatter - Bóthar na gCloch - La Carretera de les Pedres


    Dublin 7. Situat a l’oest i relativament a prop del centre. El mot Stoneybatter és una mitja traducció tergiversada del nom original en gaèlic on es tradueix na gCloch (de les Pedres - Stoney) però no Bóthar (carretera, pronunciat bójar amb j castellana) per a la qual s'inventen la paraula Batter, que no vol dir res, però que sona molt bé al costat d'Stoney. Al sud de Dublin hi ha Booterstown i la paraula Booter és una altra versió de Bóthar.

Les vies principals són Stoneybatter, Manor Street, Prussia Street, Aughrim Street i North Circular Road (NCR). A banda d’alguns trams d’Aughrim Street i de NCR, les cases no solen tenir jardí exterior i la zona és molt compacta. Els establiments comercials es concentren a la part baixa d’Stoneybatter (alguns d’origen africà) i al capdamunt de Prussia Street a tocar de Hanlon’s corner, on hi ha una àrea comercial amb restaurants, farmàcia, botigues i un gran supermercat. A partir de Manor Street hi ha un fort pendent que arriba fins a Cabra.

A l’oest del barri hi ha el carrer Oxmantown que no té cap arbre i les cases són de maó ocre i totes iguals. El nom és una tergiversació d’”Ostmentown”; els Ostmen són els homes de l’est, que és la manera d’anomenar els víkings i que van tenir una gran influència a l'hora de posar nom als carrers del barri. Les Spice Girls hi van enregistrar el seu videoclip Stop.

Autobusos: 37, 39, 39A, 39B, 39C, 46A, 70, 70A I 70N
Vés a:    Dalt    Videoclip Spice Girls    Fotos
Swords - Sord - La Font de Sant Columba


    No té codi postal perquè no pertany al municipi de Dublin. Situat al nord, molt lluny del centre però a prop de l’aeroport. Capital del subcomtat de Fingal (que és la part nord del comtat de Dublin).

És un poble típic amb el seu carrer principal (Main Street) on hi ha un continu de botigues, bancs i restaurants. Molts dels residents treballen en multinacionals establertes en parcs de negocis de la zona com el Swords Business Park o l'Airside Business Park. La més coneguda és Hertz, que té un centre que dóna servei a tots els països europeus, tant en reserves com en administració. Qualsevol que vulgui reservar un cotxe per telèfon amb Hertz parlarà amb algú de Swords. Els trucs del telèfon abans que et responguin són els típics d'Irlanda.

Al final de Main Street hi ha el castell de Swords que ha estat en ruïnes durant molt de temps però que ha estat parcialment restaurat; la part de l'esquerra de la foto té un color més clar i és el que han reconstruït recentment (la capella). Molt ben comunicat al costat de l'M1 cap a Belfast.

Autobusos: 33, 33A, 33B, 33N, 41, 41B, 41C, 41N, 41X, 43 i 102

Swords Express: autobús de Swords al centre de Dublin (Tara Street Station) passant pel Port Tunnel i evitant cues. Per a saber per on circula ara mateix clica aquí.

El futur Metro North tindrà parada a Swords.
Vés a:    Dalt    Info Swords    Swords Life    Swords Express    Fotos
Tallaght - Tamhlacht - La Tomba de la Plaga


    Dublin 24. Situat al sud-oest i molt lluny del centre. Seu del Consell Comtal de Dublin Sud. És una àrea força gran que engloba nuclis de població com Jobstown, Oldbawn, Firhouse i Kilmanagh; cada una d’aquestes zones amb les seves històries particulars.

Tallaght era un poblet de 2.500 habitants que a mitjans setanta va començar a desenvolupar-se ràpidament fins a esdevenir una ciutat dormitori de gairebé 100.000 habitants. Aquest creixement va anar acompanyat d’una pobra planificació en infraestuctures i serveis i això va crear guettos amb problemes socials que persisteixen al dia d’avui. Els mateixos irlandesos reconeixen que el tema planificació no va amb ells.

La millor zona, amb diferència, és la situada al voltant de The Square, que deixa enrere tots els tòpics que arrossega Tallaght. The Square és una àrea moderna, amb edificis de certa alçada, grans avingudes, botigues i amb molts serveis i equipaments socials i esportius.

L’arribada de la línia vermella del Luas va millorar les comunicacions amb el centre de Dublin però encara es tarda ben bé 45 minuts. També s’hi ha construït el Tallaght Stadium amb capacitat per a 5.700 espectadors i on hi juga l'equip de futbol del Shamrock Rovers. Hi té la seu un dels 4 instituts de tecnologia de la zona de Dublin, el Tallaght Institute of Technology (ITT).

Luas: Belgard, Cookstown, Hospital i Tallaght.

Autobusos: 49, 49A, 49N, 50, 54A, 54N, 56, 56A, 65, 65B, 75, 76, 76A, 76B, 77, 77A, 77N i 210

Flybus: autobús que va de Tallaght a l'aeroport passant per Clondalkin i Lucan.

El futur Metro West començarà a Tallaght.
Vés a:    Dalt    Flybus    Tallaght Stadium    ITT    Fotos
Temple Bar - Barra an Tempaill - La Barra d'en Temple


    Dublin 2. És al centre. La zona té forma rectangular i queda delimitada pel riu Liffey i els carrers Westmoreland, Dame i Fishamble (aquest darrer considerat el més antic de Dublin). La poca gent que viu a Temple Bar ho fa majoritàriament a la part més propera al Liffey i en edificis, no hi ha cases particulars amb jardi.

Els carrers són estrets i de llambordes. És un indret molt concorregut sobretot les nits del cap de setmana quan s’omple de turistes i participants en comiats de solter. Bàsicament el que hi ha a Temple Bar són pubs, restaurants, hotels, hostels, mercats artesanals, galeries d’art i botigues freaks. La gent de Dublin de tota la vida no acostuma a anar-hi i el pub The Auld Dubliner se l'anomena irònicament The Auld Foreigner.

El nom prové d’un banc de sorra (o barra) que s’havia format a la riba sud del Liffey i on hi havia una casa de frares. Cal dir que la zona entre el riu i Saint Stephen’s Green era pantanosa abans de ser urbanitzada, amb un color negrenc que va donar nom a la ciutat, Dubh Linn, que vol dir llacuna negra. Uns quants anys després de la desamortització d’Enric VIII, Sir William Temple va adquirir la barra i li va donar nom.

Durant els darrers segles ha estat sempre un lloc força degradat i en diverses ocasions ha estat a punt de ser enderrocat totalment. A començament dels noranta i esperant temps millors per a poder acabar definitivament amb el barri, es van llogar els locals comercials a artesans a un preu molt assequible. Això va ser la llavor per al renaixement de Temple Bar.

Hi ha la seu del Banc Central d'Irlanda en un edifici enorme de color blanquinós que desentona de manera molt notòria amb els edificis baixos de la zona i davant del qual, els dissabtes a la tarda es reuneixen grups amants de l'estètica gòtica.

Autobusos: 11, 11A, 11B, 13, 13A, 16, 16A, 19, 19A, 46A, 51, 51B, 51C, 68, 69, 78, 78A, 83, 121, 122 i 123
Vés a:    Dalt    Info Temple Bar    Cultural Trust    Museu de Cera    Fotos
Terenure - Tir an Iúir - Terrateix


    Dublin 6W. Situat al sud i a mitja distància del centre. El centre neuràlgic és la cruïlla entre entre cinc carrers: Terenure Road East, North, West, Rathfarnham Road i Templeogue Road. És en aquest lloc on es concentren la majoria d’establiments comercials amb abundància de petits cafès, sobretot a Terenure Road North i les cases, que no tenen un patró comú, estan juntes i no tenen jardí. La resta del barri és més residencial amb cases de maó vermell o blanques i majoritàriament amb jardí en ambdues bandes. La trama urbana és de carrers molt tranquils que van a parar a les vies principals.

A la cruïlla dels 5 carrers hi ha el pub Vaughan's Eagle House (Vaughan's per als terrateixencs de tota la vida) que durant poc temps es va dir Catalonia, encara que no va tenir molt d'èxit i les seves parets exteriors de color groc tampoc hi van ajudar gaire.

Autobusos: 15, 15A, 15B, 15E, 15F, 15N, 16, 16A, 17, 49, 49A, 49N, 65, 65B i 74
Vés a:    Dalt    Fotos

Avís legal Mapa de la Web Contacta Contact Teagmháil liffey.cat

© 2010 - 2014 dublin.cat - Tots els drets reservats.