Menú | Dia a dia | Allotjament | Transport | Feina | Burocràcia | Estudis | Serveis | Lleure | Barris | Anuncis | Fotos | 360º |
Barris de Dublin |
---|
Com a tot arreu, a Dublin l'alegria va per barris. La primera classificació social és entre nord i sud amb el riu Liffey com a marca divisòria. Al llarg de la història aquestes dues zones s'han intercanviat el paper de rics i pobres, però des de fa ben bé dos segles, la situació ha quedat estancada i el sud es considera com la zona rica. En les àrees centrals de Dublin les diferències es perceben sobretot en els edificis i en els accents però amb el boom econòmic els estereotips s'han diluït i a més, hi ha molta gent que prové de zones rurals d'Irlanda i que són anomenats culchies; el cas invers, gent de Dublin que ha anat a viure a fora són els dulchies. |
![]() |
Així doncs la divisió social nord-sud és molt relativa i hi ha de tot, zones al sud del Liffey molt desafavorides i zones al nord que tenen molt bona reputació. Tot seguit trobaràs una llista dels barris més coneguts del Nord i del Sud de Dublin. Els noms estan en anglès, gaèlic i català. Una queixa bastant habitual dels defensors del gaèlic és que els noms en aquesta llengua tenen un significat, que acostuma a ser la descripció d'un lloc; en canvi, la versió anglesa no vol dir absolutament res (a excepció dels noms d'origen o traduïts de l'anglès). |
Artane - Ard Aidhin - Puigaidan ![]() La nit de Sant Valentí del 1981 la discoteca del barri anomenada Stardust va ser l'escenari d’un incendi que va causar 48 morts; d'aquest incident se'n va fer una pel·lícula i judicialment ha estat un cas polèmic que encara cueja per a saber si va ser provocat o no. També en aquest barri es van realitzar els primers enregistraments de la cantant Enya. Autobusos: 20B, 27, 27B, 27N, 27X, 42A, 42B, 43 i 128 |
Vés a: Dalt Enya Fotos |
Ballsbridge - Droichead na Dothra - El Pont del Dodder ![]() Els seus carrers tenen arbres força grans i noms de marcat accent britànic: Anglesea, Pembroke, Merrion, Northumberland, etc. Les cases són senyorials amb un ampli jardí i parking. Normalment, la planta baixa o basement és per al servei. Si veus un anunci d’una habitació per llogar a Ballsbridge i està molt bé de preu, segurament serà en un habitatge del basement. La zona al voltant del pont és on hi ha els pubs i restaurants (foto); el pub més conegut és el Paddy Cullens. Hi té la seu la Royal Dublin Society (RDS) que és una espècie de fira de mostres amb la fira dels cavalls com un dels esdeveniments més exclusius de la societat dublinesa i on la gent va a lluir-se; hi ha molta fèmina que va amb sabates de taló alt i camina com els cavalls de la fira. També hi ha l’Aviva Stadium (antigament i històrica anomenat Lansdowne Road) que després d’una total remodelació del vell i atrotinat estadi, torna a estar disponible i acollirà la final de l'Europa League el maig del 2011. En el Monopoly dublinès, els carrers de Ballsbridge són els més cars. DART: Lansdowne Road i Sandymount. Autobusos: 4, 4A, 5, 7, 7A, 7N, 8, 18, 27X, 45, 63 i 84 |
Vés a: Dalt Paddy Cullens RDS Fotos |
Ballyfermot - Baile Formaid - Vilafèrmot ![]() Juntament amb Ballymun forma el duet Bally de la mala fama de Dublin, però en principi tampoc es veu una zona perillosa i els problemes socials es deuen més aviat a la falta planificació en temes de la vida diària. Això ha fet hi hagi més presència dels serveis de benestar social i que s’hi establissin diverses escoles religioses i convents que donen suport a la comunitat. Moltes marques automobilístiques tenen grans superfícies de mostra i venda a la zona sud cap a la banda de Naas Road. Autobusos: 18, 51N, 76, 76A, 76B, 78, 78A, 79 i 79A |
Vés a: Dalt Ballyfermot.ie Fotos |
Ballymun - Baile Munna - Vilamunna ![]() ![]() El barri era de nova construcció amb 7 blocs de pisos, cada bloc de 42 metres d’alçada, amb comoditats mai vistes a Irlanda (com la calefacció central) i amb els noms dels 7 herois nacionals de l’Aixecament de Pasqua. El problema fou que la gent pobra va continuar sent pobra i els no tan pobres es van convertir en pobres. La falta de serveis i transport públic va fer que es creés un gueto i que el barri es comencés a anomenar Bally-Moon o The Moon. A partir del 1997 hi ha hagut un projecte de regeneració i 6 dels 7 blocs (coneguts com les Torres de Ballymun) han estat enderrocats. Darrerament a la zona al voltant de Ballymun Road s'hi han construït blocs nous de menys alçada, hotels i zones comercials, però malgrat les millores, quan hom s'allunya de la zona nova (que és un miratge, un guetto dins del guetto) se n'adona que Ballymun continua sent un barri problemàtic. Nena, fes cas a la teva mare i no vagis a Ballymun. Autobusos: 4, 4A, 13, 13A, 17A, 46X, 104 i 220 El futur Metro North tindrà parada a Ballymun. |
Vés a: Dalt Regeneration Ballymun Market Fotos |
Beaumont - Beaumont - Bellmunt ![]() El fet que la via principal (Skelly's Lane) vagi en direcció est-oest trenca els esquemes habituals de les rutes de Dublin Bus que són nord-sud i això fa que el barri no estigui ben comunicat. Autobusos: 16, 16A, 20B, 42A, 42B i 104 |
Vés a: Dalt Hospital Fotos |
Blanchardstown - Baile Bhlainséir - Vilablanxard ![]() Pel que fa al barri, es podria considerar un poble independent de Dublin perquè no hi ha continuïtat urbana entre els dos nuclis. A banda del carrer principal (Main Street) on hi ha edificis d’entre una i dues plantes amb comerços a la planta baixa, la resta són cases amb jardí. També hi ha el centre comercial Blanchardstown Town Centre amb botigues petites, mitjanes i grans superfícies monotemàtiques. Hi té la seu un dels 4 Institutes of Technology de la zona de Dublin (ITB). Molt ben comunicat per carretera, al costat de l'M50 i de l’N3. Un dels pubs més coneguts és The Bell, que els divendres a la nit i després de beure unes quantes pintes és considerat per molts com un edifici annex de l’empresa on treballen. L’empresa Xerox tenia 5 edificis a Ballycoolin i el pub The Bell n’era considerat el sisè. DART: Blanchardstown-Castleknock Station i Coolmine Station. Autobusos: 37, 37X, 38, 38A, 38B, 38C, 39, 39A, 39B, 39C, 39N, 39X, 70, 70A, 70B, 70N, 70X, 76, 76A, 76B, 220, 236, 237, 238, 239 i 270 URBUS: autobús que va de Castleknock a Swords passant per Blanchardstown i l'aeroport. Per a saber per on circula ara mateix clica aquí. El futur Metro West tindrà parada a Blanchardstown. |
Vés a: Dalt Shopping Centre ITB URBUS Fotos |
Cabra - An Chabrach - Terrapobra ![]() Hi ha dues zones comercials, una a la confluència de Cabra Road amb Navan Road i l’altra a Cabra Road en el tram més proper a Phibsboro. La zona més ben comunicada del barri és Cabra Road, que és per on passen tots els autobusos que van cap al nord-est. DART: Broombridge Station. Autobusos: 38, 38A, 38B, 38C, 39, 39A, 39B, 39C, 70, 70A, 120, 121 i 122 La futura línia D del Luas passarà per Cabra. |
Vés a: Dalt Cabra History Fotos |
Castleknock - Caisleán Cnucha - Castellmunt ![]() Una part de la població són dublinesos del nucli urbà cercant grans àrees verdes però amb un accés a Dublin relativament ràpid a través del Phoenix Park. També hi ha molts residents del barri que treballen en multinacionals situades en business parks de la zona com el de Ballycoolin. Al límit amb Blanchardstown hi passa el Royal Canal i hi ha un embarcador on es poden agafar petits vaixells que fan recorreguts turístics. Queda al costat de l'estació del ferrocarril. DART: Blanchardstown-Castleknock Station. Autobusos: 37, 37X, 38, 38A, 39, 39N, 70N i 237 URBUS: autobús que va de Castleknock a Swords passant per l'aeroport. Per saber per on circula ara mateix clica aquí. |
Vés a: Dalt URBUS Fotos |
Clondalkin - Cluain Dolcáin - El Prat d'en Dòclan ![]() El Clondalkin de tota la vida es concentra al voltant de la torre celta molt ben conservada (foto) situada a Tower Road. El nucli urbà al voltant de Main Street el formen cases de planta baixa i normalment un pis que li donen un aire de petit poble rural. Hi ha un centre comercial anoment The Mill, una zona de restaurants, la majoria dels quals són de temàtica oriental i una zona de botigues de planta baixa passada la torre. A la resta del barri hi ha zones residencials de carrers sense sortida, cases adossades amb jardí i grans extensions de gespa. Si bé està ben comunicat per carretera al costat de l'M50, per anar al centre de Dublin en autobús en hora punta es pot tardar com a mínim una hora. Irish Rail: Clondalkin Station. Luas: Red Cow (queda a un dels extrems del barri). Autobusos: 51, 51B, 51C, 51D, 51X, 51N, 68, 69, 69N, 76, 76A, 76B i 210 Flybus: autobús que va de Tallaght a l'aeroport passant per Clondalkin i Lucan. El futur Metro West tindrà parada a Clondalkin. |
Vés a: Dalt Flybus Fotos |
Clonsilla - Cluain Saileach - El Prat del Salze ![]() La trama urbana la formen carrers que surten de les vies principals com Huntstown Way, Blakestown Road, Blanchardstown Road, Clonsilla Road i Shelerin Road que es van bifurcant creant un laberint ple de carrers sense sortida (cul de sac) on no és gaire difícil perdre's. Una cosa que fa bastanta ràbia de les noves urbanitzacions de Clonsilla és que només es pot entrar per un lloc; així doncs pots estar caminant per una de les vies principals, tenir la casa a on vols anar a 3 metres però haver de fer més d'un quilòmetre per arribar-hi. Com les cases de la foto que tenen una paret separant la urbanització del carrer. Està ben comunicat per carretera a través de l’N3 i fàcil accés a l’N4. Al sud del barri i passat el Royal Canal hi ha un complex per a actes socials de 5 estrelles amb camp de golf on s'han casat diversos famosos, el Luttrellstown Castle. DART: Clonsilla Station. Autobusos: 39, 39A, 39C, 39N, 70N, 76, 76A, 76B, 239 i 220 |
Vés a: Dalt Fotos |
Clontarf - Cluain Tarbh - El Prat del Brau ![]() La trama urbana consisteix en carrers que fan baixada i que van a parar a Clontarf Road (front marítim) o als altres carrers principals: Castle Avenue, Verrion Avenue i Seafield Road. És un barri residencial amb cases de maó vermell amb jardí, urbanitzacions amb porta d'entrada reixada i també hi ha blocs d’apartaments de poca alçada i d’estil continental. El Divendres Sant del 1014 hi hagué dos grups de persones (els irlandesos i els danesos) que es van trobar que els havien venut un pack turístic al mateix lloc. Hi va haver tal repartiment d’hòsties, que fins i tot el guanyador, el mític Brian Boru, va morir en la batalla. DART: Clontarf Road i Killester. Autobusos: 29A, 32, 32A, 32B, 42A, 104 i 130 |
Vés a: Dalt Clontarf online Fotos |
Donnybrook - Domhnach Broc - Església de Sant Broc ![]() El barri és força semblant a les zones veïnes amb cases de maó vermell i jardí normalment interior. Entre Donnybrook i Ballsbridge hi ha el Herbert Park que segueix el curs del riu Dodder. Molts residents són estudiants de la University College Dublin (UCD) que queda una mica més al sud. Al sud del riu hi ha una gran cotxera de Dublin Bus. És un bastió del rugbi a l’àrea de Dublin amb l’equip professional del Leinster jugant els seus partits com a local al Donnybrook Stadium. Autobusos: 7B, 7D, 32X, 39B, 41X, 46A, 46B, 46C, 46D, 46E, 46X, 47, 63, 77X, 84, 84X, 116, 118, 145 i 746 |
Vés a: Dalt Donnybrook Fair actual Donnybrook Fair antic Fotos |
Drumcondra - Droim Conrach - La Cresta d'en Conrad ![]() Hi ha dues vies principals, Drumcondra Road (foto) i Botanic Road-Saint Mobhi Road, que transcorren paral·leles en direcció nord-sud. Entremig hi ha carrers totalment residencials de cases de maó vermell i molt tranquils. En algunes parts de la vorera est de Drumcondra Road (sobretot en el tram entre l'estació de tren i Griffith Avenue) i en diverses cruïlles del barri, hi ha establiments comercials a la planta baixa dels edificis. Passat el riu Tolka i en direcció nord hi ha un fort pendent; d’aquí ve el nom de Cresta. En aquest barri hi ha el Croke Park, l'estadi amb més capacitat d'Irlanda (82.300 espectadors) i propietat de la Gaelic Athletics Association (GAA). Només s'hi juga futbol gaèlic i hurling però durant la construcció del nou Lansdowne Road també s'hi han jugat altres esports com el futbol i el rugby. A l'estiu s'hi fan concerts de grups que van tenir el seu moment de glòria fa uns anys i que atrauen majoritàriament la secció femenina de les famílies (de totes les edats i amb barret de cowboy de color rosa). DART: Drumcondra Station. Autobusos: 3, 11, 11A, 11B, 13, 13A, 16, 16A, 33, 33N, 33X, 40A, 40D, 40N, 41, 41B, 41C, 41N, 41X, 46X i 746 El futur Metro North tindrà parada a Drumcondra. |
Vés a: Dalt Croke Park Fotos |
Dublin 1 - Baile Átha Cliath 1 - Dublin 1 ![]() Hi ha un gran eix comercial al voltant de Henry Street i Earl Street North - Talbot Street, tant de botigues a peu de carrer com de centres comercials de diverses plantes. Henry Street, que és per a vianants en tota la seva llargada, té bastant més de nivell que Earl Street North (per a vianants) i Talbot Street, que resta obert al trànsit. Parnell Street és conegut popularment com a Chinatown per la gran quantitat de restaurants i botigues xineses que hi ha. Les zones d’habitatges es concentren a l'àrea exterior del quadrat format pels carrers Gardiner, Parnell, Jervis i el riu Liffey, si bé dins d’aquesta zona hi ha complexos residencials com els de Bachelor’s Walk (a tocar del Liffey). Al voltant de Mountjoy Square (foto) i a la mateixa plaça hi abunden els edificis d’estil georgià, alguns en molt bon estat i d'altres que els faria falta una restauració a fons. Tenint en compte que una gran part dels autobusos passen per O’Connell, Dublin 1 està molt ben comunicat, també amb el DART, el Luas i trens de llarg recorregut. Les àrees més desaconsellades són les de Summerhill i East Wall. |
Vés a: Dalt The Spire Nelson's Pillar Fotos |
Dublin 2 - Baile Átha Cliath 2 - Dublin 2 ![]() Al carrer Grafton hi ha les botigues més conegudes i que formen part de cadenes nacionals i/o internacionals (Brown Thomas, Marks & Spencer, etc.). En canvi, als carrers de la rodalia les botigues són més petites i molt més especialitzades en un sol tipus de producte. A Dublin 2 també hi ha la seu del Parlament (Dáil) així com diversos ministeris. Hi ha tres places d’estil georgià que per ordre de superfície total són: Saint Stephen’s Green, Merrion Square i Fitzwilliam Square (foto); en les dues primeres el jardí interior és de lliure accés però no a Fitzwilliam. En aquestes places la majoria d’edificis estan ocupats per bufets d’advocats o altres professionals liberals i agències de selecció. Les zones habitades del barri es concentren a Aungier Street i entre Pearse Street i el riu Liffey. Durant els darrers anys s’han construït molts blocs d’apartaments a Grand Canal Dock (al límit amb Dublin 4) on fins fa poc no hi havia absolutament res. Igual que a Dublin 1, Dublin 2 està molt ben comunicat mitjançant tot tipus de transport públic. |
Vés a: Dalt Fotos |
Dundrum - Dún Droma - El Fort de la Cresta ![]() El centre del barri és conegut com a Dundrum Village que és travessat pel Main Street on hi ha una zona de cases d'un pis d'alçada, juntes i establiments comercials a la planta baixa. La resta del barri és molt residencial i la majoria de cases tenen jardí. La trama urbana és laberíntica i només alguns carrers van a parar a les vies principals que són: Ballinteer Road, Sandyford Road, Kilmacud Road i Barton Road. A la zona de Balally hi ha blocs d'apartaments d'entre 5 i 7 pisos d'alçada. Luas: Dundrum i Balally. Autobusos: 14, 14A, 17, 44, 44B, 48A, 48N, 75 i 116 |
Vés a: Dalt Shopping Centre Dundrum.com Fotos |
Fairview - Fionnradharc - Bonavista ![]() Entre el barri i l’estuari del riu Tolka hi ha el Fairview Park que és una extensa zona verda on la gent practica tot tipus d’activitats esportives, principalment hurling i futbol gaèlic. La construcció de l'Annesley Bridge a finals del segle XVIII per a millorar les comunicacions amb el nord-est, ha permès que Fairview hagi estat sempre una àrea molt ben comunicada amb el centre de Dublin i hi passen molts autobusos. DART: Clontarf Road. Autobusos: 20B, 27, 27B, 27X, 29A, 29N, 31, 31B, 31N, 32, 32A, 32B, 32X, 42, 42A, 42B, 42N, 43, 123, 128 i 130 |
Vés a: Dalt Fotos |
Finglas - Fionnghlas - Rieraclara ![]() A Finglas South les cases estan en prats semiurbanitzats i s’hi poden veure cavalls pasturant. Les comunicacions en transport públic no són molt bones i bàsicament els 40s són la millor alternativa. Hi ha un Tesco força gran a la zona de Clearwater (traducció de Fionnghlas a l'anglès). Per Nadal es celebra una competició oficiosa per veure qui és el veí que posa més parafernàlia nadalenca lumínica a la seva façana. La pitjor part de Finglas és Finglas West, on es repeteixen els mateixos problemes de Ballymun: pocs serveis públics, reallotjament forçat de gent pobra que vivia al centre de Dublin i carrers amb noms d’herois nacionals (potser per intentar dissimular). Finglas West és un barri que sol sortir a les notícies per temes de drogues. Autobusos: 17A, 40, 40A, 40D, 40N, 83, 88N, 104, 140 i 220 El futur Metro West tindrà parada al nord de Finglas. La futura línia D del Luas està previst que arribi a Finglas. |
Vés a: Dalt Fotos |
Glasnevin - Glas Naíon - La Riera dels Infants ![]() L’altra zona és Glasnevin North, que queda per sobre de Griffith Avenue; a la part més propera a Finglas les cases són més modestes, unifamiliars o adossades i amb jardí o parking. I a la zona al voltant de Glasnevin Avenue hi ha un continu de cases adossades que són exactament iguals: planta baixa amb paret de maó vermell i primer pis de color blanc grisós. Però en general l’àrea és bastant millor que els barris veïns de Finglas, Ballymun i Poppintree. A banda de famílies tradicionals també hi viuen molts estudiants de la Dublin City University (DCU), que queda a l’est. A la part sud del barri hi ha el jardí botànic i el cementiri Prospect, que amb els seus difunts il·lustres és considerat el centre mort de Dublin. La seu del servei meteorològic irlandès té la seu a Glasnevin (en un edifici semipiramidal). Autobusos: 4, 4A, 13, 13A, 17A, 19, 40, 40A, 40D, 83 i 140 El futur Metro North tindrà parada a Glasnevin (a prop de la DCU). |
Vés a: Dalt Botanic Gardens Glasnevin Cemetery Fotos |
Harold's Cross - Crois Araild - La Creu d'en Harold ![]() La zona disposa d’un canòdrom on s’hi poden fer apostes i actes socials (hi ha bar i restaurant). A Kenilworth Square, que queda al costat de Harold's Cross però que pertany a Rathgar, hi ha un immens tapís de gespa on els alumnes del Saint Mary's College hi poden practicar tot tipus d'esports, principalment rugby. Històricament ha estat una àrea amb molins aprofitant el curs d’aigua del riu Poddle, que a partir de Harold’s Cross esdevé artificialment subterrani fins a la seva confluènia amb el Liffey a l’alçada d’Eustace Street (visible amb marea baixa). Autobusos: 15N, 16, 16A, 18, 19A, 49, 49A, 54A, 54N i 83 |
Vés a: Dalt Harold's Cross.org Canòdrom Fotos |
IFSC - IFSC - CISF ![]() Hi ha edificis d’oficines, la majoria ocupades per grans bancs internacionals que van establir-se a Irlanda aprofitant un sistema fiscal molt favorable. Al nord del centre financer hi ha l’àrea residencial on hi viuen principalment treballadors de l’IFSC. Són blocs d’apartaments de molts pisos d’alçada, d’un estil molt diferent al de Dublin i amb zones d’aigua per mantenir el record dels antics molls. Els establiments comercials es concentren al voltant de Mayor Street Lower. El desembre del 2009 va entar en funcionament l'extensió de la línia vermella del Luas que travessa el barri i arriba fins a The Point Depot (sala de concerts actualment anomenada The o2). Això ha fet que l'àrea edificada creixés cap a l’est, sobretot a Spencer Dock i en menor mesura a la zona de North Wall. DART: Connolly Station i Docklands. Luas: Connolly Station, George’s Dock i Mayor Square. Autobusos: 90, 151 i tots els que passen per Fairview (a excepció del 123). |
Vés a: Dalt ifsc.ie Ely Bar & Brasserie The Harbourmaster Fotos |
Killester - Cill Easra - Església d'Esra ![]() DART: Killester. Autobusos: 27, 27B, 29A, 31, 31B, 32, 32A, 32B, 42, 42A, 42B, 43, 104 i 128 |
Vés a: Dalt Fotos |
Marino - Marino - Marí ![]() Una altra característica curiosa de Marino són les seves places i carrers simètrics; hi ha dues places circulars i d’una d’elles surten 4 carrers (formant una creu) que van a parar a quatre places de forma ovalada i gespa a la zona central. Moltes cases són de formigó (una raresa a Irlanda) i a excepció de les places circulars o ovalades, la resta no tenen jardí exterior. Bona part del barri va ser construït per treballadors alemanys, fet que va ocasionar encesos debats al parlament irlandès (Dáil) cap al 1925. DART: Clontarf Road. Autobusos: 123 i paren a prop el 20B, 27, 27B, 27X, 29A, 29N, 31, 31B, 31N, 32, 32A, 32B, 32X, 42, 42A, 42B, 42N, 43, 128 i 130 |
Vés a: Dalt Casino Sessió Dáil Fotos |
Phibsboro - Baile Phib - Vilafib ![]() La zona comercial es concentra a Prospect Road amb un continu de botigues i restaurants (fish and chips i menjar asiàtic) de planta baixa i un gran supermercat. Just darrere del centre comercial hi ha un estadi de futbol, el Dalymount Park, on els equips de la lliga irlandesa solen jugar la fase prèvia de la Champions League amb més pena que glòria. El Mater Hospital ocupa una àmplia zona del barri i just a l'exterior d'una de les entrades per NCR es poden veure pacients que surten a fumar al carrer amb batí i el pal del sèrum. També hi ha la presó Mountjoy, amb el seu tancament definitiu en projecte (té moltes semblances amb la presó Model de Barcelona). Autobusos: 4, 4A, 19, 19A, 38, 38A, 38B, 38C, 39N, 39X, 40N, 46A, 70B, 70X, 83, 120, 121, 122 i 140 El futur Metro North tindrà parada a prop de Phibsboro (Mater Hospital). La futura línia D del Luas tindrà parada a Phibsboro. |
Vés a: Dalt Mater Dalymount Park Fotos |
Ranelagh - Raghnallach - Vilareinals ![]() A la confluència entre Ranelagh Road i Charleston Road s’hi forma una plaça on hi ha botigues, una parada de taxis i restaurants de menjar per emportar que tenen continuitat a Ranelagh Road on hi ha principalment petits cafès amb tendals de colors diferents. En aquesta zona les cases són de maó vermell, estan juntes i només tenen jardí a la part interior. La resta del barri es podria dividir en dues àrees: la més propera a Grand Canal, on hi ha cases grans amb jardi, carrers rectes i arbres alts i frondosos, i la zona sud, amb carrers més estrets sense arbres al carrer però sí als jardins i ambient molt més rural i reservat. Hi ha dues places típiques de Dublin 6 amb una part central amb gespa, Mountpleasant i Dartmouth Square. Luas: Ranelagh. Autobusos: 11, 11A, 11B, 18, 44, 44N i 48A |
Vés a: Dalt Ranelagh Village Dillon Garden Fotos |
Rathmines - Ráth Maonais - Fort-rodó d'en Maones ![]() És un barri molt heterogeni amb gent de tot tipus i condició. Dir que vius a Rathmines queda molt fashion. La via principal és Rathmines Road que es divideix entre Lower i Upper. A Lower hi ha molta activitat comercial amb botigues, restaurants i un centre comercial (Swan Centre). També hi ha la torre del rellotge que marca el pas del temps al barri. En canvi, Upper Rathmines Road és residencial amb edificis que tenen diversos habitatges i un jardí força descuidat (segurament perquè no tenen un propietari únic). Fora de les vies principals les cases són força grans, tenen jardí i hi ha places molt ben cuidades com Belgrave Square. Autobusos: 14, 14A, 15, 15A, 15B, 15E, 15F, 15N, 18, 49N, 65, 65B, 74, 74A, 83, 128 i 142 |
Vés a: Dalt Swan Centre Fotos |
Ringsend - An Rinn - La Punta ![]() Antigament havia estat una zona de pescadors però aquesta activitat s’ha perdut a causa de la reconversió del port de Dublin cap a un vessant més comercial i de transport. A l’est de Ringsend i en terrenys guanyats al mar hi ha diverses centrals elèctriques, la més coneguda és la Poolbeg Station amb les seves dues torres gegantines que dominen l’skyline costaner de Dublin. El barri es concentra al voltant de Ringsend Park i el tipus de construcció més habitual són les cases de maó color ocre d'un pis d'alçada i els complexos d'apartaments més moderns com Fisherman’s Wharf. La majoria de comerços es concentren a la confluència de Bridge i Thorncastle Street així com a Irishtown Road. Hi ha el canòdrom de Shelbourne Park on s’hi poden fer apostes i actes socials. Amb el desenvolupament immobiliari de Grand Canal Dock la via d’accés a Ringsend ha millorat molt i ara ja hi ha una continuïtat urbana, a diferència de fa uns anys que només hi havia terrenys erms i zones industrials abandonades; semblava que anar a Ringsend era anar a la fi del món. Just al sud i a tocar de Ringsend hi ha Irishtown, que fou fundat cap a mitjan segle XV per habitants de Dublin que van ser expulsats perquè parlaven gaèlic i eren un perill per a l'hegemonia de l'anglès a la ciutat. El fet d'expulsar gent del centre de Dublin ha estat habitual al llarg de la història i els darrers són els que van anar cap a Ballymun a mitjans seixanta del segle XX. Autobusos: 1, 2, 3 i a Grand Canal Dock (a tocar de Ringsend) 50, 56, 56A, 77, 77A i 84N |
Vés a: Dalt Info Ringsend Canòdrom Fotos |
Sandyford - Áth an Ghainimh - Fortsorrenc ![]() Des del 1977 Sandyford és sinònim de polígon industrial (o de negocis) car és un dels polígons més grans d'Irlanda amb multinacionals com Microsoft i Vodafone; un model que ha estat seguit arreu de Dublin on els business parks han proliferat com bolets. Per als qui vulguin comprar un cotxe hi ha el Sandyford Motor Park on moltes marques automobilístiques hi tenen grans zones d'exposició i venda. Els amants de l'esquí hi trobaran l'ski centre, una "pista" d'esquí que roman oberta tot l'any independentment del temps que faci i que és tan llarga que no te l'acabes. A nivell residencial i comercial l'àrea més desenvolupada és la de Beacon amb edificis de fins a quinze plantes (que es veuran superades en el futur) i on de moment hi ha molta tranquilitat i on el cap de setmana es veu molt poca gent pels carrers. També hi ha la zona residencial al voltant de Sandyford Road amb cases típiques de Dublin amb jardí. L'arribada de la línia verda del Luas el 2004, on fins a l'entrada en servei de l'extensió cap a Cherrywood (octubre del 2010) hi havia la darrera parada, va escurçar molt la distància amb el centre de Dublin. Hi ha una cotxera del Luas i uns dipòsits-reserva d'aigua immensos. Molt ben comunicat al costat de l'M50. Luas: Stillorgan i Sandyford. Autobusos: 5, 44, 44B, 44N, 46B, 47, 114 i 116 |
Vés a: Dalt Info Sandyford Ski Centre Imaginosity Fotos |
Sandymount - Dumhach Thrá - Montsorrenc ![]() L’àrea queda delimitada pel mar i el DART. Les vies principals són Sandymount Road i Strand Road (que segueix la línia de la costa). La zona és totalment residencial amb cases grans amb jardí i complexos privats amb cases al mig del bosc. La zona amb establiments comercials està situada al principi de Sandynount Road a la confluència amb Seafort Avenue. Hi ha diversos camps de joc, en un dels quals s’hi practica l’hoquei herba (esport no molt habitual a Irlanda). Antigament hi havia balnearis de força renom dels quals només queda una espècie de quadrat fet de formigó on s'hi pot accedir amb la marea baixa. Encara es conserva una Martello Tower, que són petites torres circulars construïdes al segle XIX per defensar Irlanda d’una possible invasió napoleònica (com els milions de búnkers/bolets albanesos però més bonics i en menor quantitat). El que passa és que hi van voler construir un restaurant afegint un annex al cantó mar que queda molt lleig, amb l'agreujant que el restaurant no va arribar a obrir mai. DART: Sandymount i Sidney Parade. Autobusos: 2, 3 i 18 |
Vés a: Dalt Info Sandymount News4 Fotos |
Santry - Seantrabh - Vilavella ![]() Molt ben comunicada per carretera i autopista (M1 cap a Belfast) i boca nord del Port Tunnel que va de Santry fins al port i és de peatge. Autobusos: 16, 16A, 17A, 33, 33N, 41, 41B, 41C, 41N, 46X, 104 i 746 |
Vés a: Dalt Omni Park Fotos |
Smithfield - Margadh na Feirme - El Mercat de la Granja ![]() A les darreries dels noranta es va endegar un pla de rejoveniment de la zona amb la construcció de blocs d’apartaments d’alta qualitat, instal·lació de fanals de disseny i la restauració i neteja, una per una, de les més de 400.000 llambordes d’Smithfield Plaza. La intenció era canviar totalment la imatge el barri i modernitzar-lo. Els resultats són desiguals; si bé la part nova es veu molt moderna i neta, alguns problemes del vell Smithfield continuen a l’ordre del dia, com per exemple el grup de vagabunds que s’emborratxen cada tarda al bosquet que hi ha a tocar de la parada del Luas i els edificis degradats com la zona del pub The Cobblestone, alguns en estat de ruïna. La majoria de locals comercials de la part superior estan llogats (un hotel, un gimnàs, un supermercat de productes de qualitat, un pub) però a la part de baix continuen buits (a excepció d'una casa d'apostes). A l’antiga destil·leria Jameson ara hi ha un museu dedicat a aquesta marca de whiskey, amb una gran xemeneia adequada per poder pujar fins a dalt i tenir una vista panoràmica de Dublin. Al voltant de Nadal hi muntaven una pista de gel coneguda com a Smithfield on Ice però ara ho munten a l'Arnotts i a l'RDS. I cada primer diumenge de mes, per mantenir viu l’ambient de mercat d’altres temps, s’hi celebra una fira de cavalls amb defensors i detractors aferrissats. Les raons dels detractors són les condicions físiques d’alguns cavalls, la falta d’higiene, els cavalls que es descontrolen, la gent que compra un cavall i l’abandona per qualsevol prat de Dublin i la brutícia que queda sobre les llambordes malgrat els infructuosos esforços del sevei de neteja. Luas: Smithfield. Autobusos: a Upper Ormond Quay – 25, 25A, 26, 66, 66A, 66B, 67, 67A, 83, 90, 92 i 151 |
Vés a: Dalt Jameson Distillery The Cobblestone Fotos |
Stoneybatter - Bóthar na gCloch - La Carretera de les Pedres ![]() Les vies principals són Stoneybatter, Manor Street, Prussia Street, Aughrim Street i North Circular Road (NCR). A banda d’alguns trams d’Aughrim Street i de NCR, les cases no solen tenir jardí exterior i la zona és molt compacta. Els establiments comercials es concentren a la part baixa d’Stoneybatter (alguns d’origen africà) i al capdamunt de Prussia Street a tocar de Hanlon’s corner, on hi ha una àrea comercial amb restaurants, farmàcia, botigues i un gran supermercat. A partir de Manor Street hi ha un fort pendent que arriba fins a Cabra. A l’oest del barri hi ha el carrer Oxmantown que no té cap arbre i les cases són de maó ocre i totes iguals. El nom és una tergiversació d’”Ostmentown”; els Ostmen són els homes de l’est, que és la manera d’anomenar els víkings i que van tenir una gran influència a l'hora de posar nom als carrers del barri. Les Spice Girls hi van enregistrar el seu videoclip Stop. Autobusos: 37, 39, 39A, 39B, 39C, 46A, 70, 70A I 70N |
Vés a: Dalt Videoclip Spice Girls Fotos |
Swords - Sord - La Font de Sant Columba ![]() És un poble típic amb el seu carrer principal (Main Street) on hi ha un continu de botigues, bancs i restaurants. Molts dels residents treballen en multinacionals establertes en parcs de negocis de la zona com el Swords Business Park o l'Airside Business Park. La més coneguda és Hertz, que té un centre que dóna servei a tots els països europeus, tant en reserves com en administració. Qualsevol que vulgui reservar un cotxe per telèfon amb Hertz parlarà amb algú de Swords. Els trucs del telèfon abans que et responguin són els típics d'Irlanda. Al final de Main Street hi ha el castell de Swords que ha estat en ruïnes durant molt de temps però que ha estat parcialment restaurat; la part de l'esquerra de la foto té un color més clar i és el que han reconstruït recentment (la capella). Molt ben comunicat al costat de l'M1 cap a Belfast. Autobusos: 33, 33A, 33B, 33N, 41, 41B, 41C, 41N, 41X, 43 i 102 Swords Express: autobús de Swords al centre de Dublin (Tara Street Station) passant pel Port Tunnel i evitant cues. Per a saber per on circula ara mateix clica aquí. El futur Metro North tindrà parada a Swords. |
Vés a: Dalt Info Swords Swords Life Swords Express Fotos |
Tallaght - Tamhlacht - La Tomba de la Plaga ![]() Tallaght era un poblet de 2.500 habitants que a mitjans setanta va començar a desenvolupar-se ràpidament fins a esdevenir una ciutat dormitori de gairebé 100.000 habitants. Aquest creixement va anar acompanyat d’una pobra planificació en infraestuctures i serveis i això va crear guettos amb problemes socials que persisteixen al dia d’avui. Els mateixos irlandesos reconeixen que el tema planificació no va amb ells. La millor zona, amb diferència, és la situada al voltant de The Square, que deixa enrere tots els tòpics que arrossega Tallaght. The Square és una àrea moderna, amb edificis de certa alçada, grans avingudes, botigues i amb molts serveis i equipaments socials i esportius. L’arribada de la línia vermella del Luas va millorar les comunicacions amb el centre de Dublin però encara es tarda ben bé 45 minuts. També s’hi ha construït el Tallaght Stadium amb capacitat per a 5.700 espectadors i on hi juga l'equip de futbol del Shamrock Rovers. Hi té la seu un dels 4 instituts de tecnologia de la zona de Dublin, el Tallaght Institute of Technology (ITT). Luas: Belgard, Cookstown, Hospital i Tallaght. Autobusos: 49, 49A, 49N, 50, 54A, 54N, 56, 56A, 65, 65B, 75, 76, 76A, 76B, 77, 77A, 77N i 210 Flybus: autobús que va de Tallaght a l'aeroport passant per Clondalkin i Lucan. El futur Metro West començarà a Tallaght. |
Vés a: Dalt Flybus Tallaght Stadium ITT Fotos |
Temple Bar - Barra an Tempaill - La Barra d'en Temple ![]() Els carrers són estrets i de llambordes. És un indret molt concorregut sobretot les nits del cap de setmana quan s’omple de turistes i participants en comiats de solter. Bàsicament el que hi ha a Temple Bar són pubs, restaurants, hotels, hostels, mercats artesanals, galeries d’art i botigues freaks. La gent de Dublin de tota la vida no acostuma a anar-hi i el pub The Auld Dubliner se l'anomena irònicament The Auld Foreigner. El nom prové d’un banc de sorra (o barra) que s’havia format a la riba sud del Liffey i on hi havia una casa de frares. Cal dir que la zona entre el riu i Saint Stephen’s Green era pantanosa abans de ser urbanitzada, amb un color negrenc que va donar nom a la ciutat, Dubh Linn, que vol dir llacuna negra. Uns quants anys després de la desamortització d’Enric VIII, Sir William Temple va adquirir la barra i li va donar nom. Durant els darrers segles ha estat sempre un lloc força degradat i en diverses ocasions ha estat a punt de ser enderrocat totalment. A començament dels noranta i esperant temps millors per a poder acabar definitivament amb el barri, es van llogar els locals comercials a artesans a un preu molt assequible. Això va ser la llavor per al renaixement de Temple Bar. Hi ha la seu del Banc Central d'Irlanda en un edifici enorme de color blanquinós que desentona de manera molt notòria amb els edificis baixos de la zona i davant del qual, els dissabtes a la tarda es reuneixen grups amants de l'estètica gòtica. Autobusos: 11, 11A, 11B, 13, 13A, 16, 16A, 19, 19A, 46A, 51, 51B, 51C, 68, 69, 78, 78A, 83, 121, 122 i 123 |
Vés a: Dalt Info Temple Bar Cultural Trust Museu de Cera Fotos |
Terenure - Tir an Iúir - Terrateix ![]() A la cruïlla dels 5 carrers hi ha el pub Vaughan's Eagle House (Vaughan's per als terrateixencs de tota la vida) que durant poc temps es va dir Catalonia, encara que no va tenir molt d'èxit i les seves parets exteriors de color groc tampoc hi van ajudar gaire. Autobusos: 15, 15A, 15B, 15E, 15F, 15N, 16, 16A, 17, 49, 49A, 49N, 65, 65B i 74 |
Vés a: Dalt Fotos |
Avís legal | Mapa de la Web | Contacta | Contact | Teagmháil | liffey.cat |
© 2010 - 2014 dublin.cat - Tots els drets reservats.